søndag 20. november 2011

Sokker, sokker....sokker.....

 Nok ett par med selbusokker har blitt ferdige. Disse har jeg tenkt å forære en god venninne som jobber i barnehage som en liten overraskelse til jul. Forhåpentligvis trenger hun ett tykt sokkepar til å varme seg gjennom vinteren.

Sokkene er strikket på pinne 3 av Rauma garn.Mønsteret på selve selburosene har jeg funnet i et gammel mønsterhefte fra Rauma, og så har jeg bare regnet ut hvor mange masker jeg måtte ha til selve sokken.

Mønsteret komponerte jeg underveis, og regnet meg fram til antall masker. Mitt mønster bli slik.

Legg opp 56 masker. Strikk to rett og to vrang i ca. 5 cm med sort farge, for å få vrangbord øverst. Øk ut til 64 masker når vrangborden er ferdig. Begynn å strikk mønster. Mønsteret på fronten går over 23 masker. I tillegg er det tre masker i hver side, som lager den svarte borden nedover hver side. De resterende maskene strikkes bak.Midt bak på sokken har jeg også strikket en svart stripe/bord, lik de som er i sidene.

Når sokken er ca. 14-15 cm, målt fra start på vrangbord, begynn felling til hælen. Jeg valgte å strikke hælen over 26 masker, da sokken skal passe en damefot ca. str. 38.

Etter at hælen er ferdigstrikket, strikk selve fotbladet. Strikk ca. 15 cm. fra der hvor hælen er ferdig ( det som vises som det svarte feltet under foten på sokken jeg strikket). Etter ca. 15 cm. begynn felling til tåen. I starten felte jeg annen hver runde, en maske både før og etter den svarte borden som er midt i siden, dvs. 4 masker på runden. Etter hver gikk jeg over til å felle 4 masker hver runde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar