tirsdag 15. november 2011

Hello Kitty sitteunderlag

Det nærmer seg vinter (selv om det er flere plussgrader ute enda, og det ikke virker som om kulda har tenkt å sette inn riktig enda), og jeg har strikket et sitteunderlag som vi skal ha med oss på turer ut i marka når det etter hvert blir snø.

Sitteunderlaget er strikket i offwhite soft Naturgarn med pinner nr. 8, som er tovet på 50 grader med grønnsåpe i vaskemaskina (husk at vanlig hvitt ullgarn som er bleket, ikke tover seg). Etter å ha slitt med å lage øyne/munn på det første sitteunderlaget jeg strikket tidligere i høst, gikk jeg nå til innkjøp av ullfiltnål og ull. Jeg har filtet fast øyne og nese av ull (som man kjøper på Panduro e.l i poser), til og værhårene har jeg bare brukt vanlig fritidsullgarn som jeg filtet fast. Det var faktisk ganske så enkelt å få til dette, selv om det er "en del" turer opp og ned med ullfiltnåla får å få ulla til å sitte fast i selve sitteunderlaget. Kitty har til slutt fått en blomst som jeg har heklet av Dale babyullgarn. Dette var en rest jeg hadde igjen fra et tidligere prosjekt, så man kan hekle blomsten av hvilket som helst garn. Ble mye mer fornøyd med resultatet på dette sitteunderlaget enn det første, og jeg regner med at liss-mor i huset blir begeistret når hun får ha med Hello Kitty som sitteunderlag på turene denne vinteren.

Totalt på sitteunderlaget brukte jeg litt i overkant av 3 nøster garn. Nøstene inneholdt hver ca. 50 gram garn, og omtrent 50 meter tråd.

Mønsteret til sitteundelaget har jeg funnet i bloggen hos Randi Her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar