søndag 27. november 2011

Se min kjole

Jeg kjøpte en restebit med strech velour da jeg var på Stoff og stil sist. Biten var kun 30 cm, så det var ikke all verdens lengde til å sy av. Jeg bestemte meg for å sy en kjole til liss-mor her i huset. I mangel på mønster, måtte jeg dykke i klesskapet og se om jeg kunne finne en kjole jeg kunne bruke som mal. Jeg fant ut at liss-mor har vokst, for alle kjolene var en størrelse (minst) for små. En gammel avis gikk med i forsøket på å lage et mønster som kunne være stort nok til å brukes i dag. Mønsteret ble ikke helt optimalt, men med litt justeringer underveis kom jeg da i mål.

Siden biten med stoff var svært begrensen, måtte jeg klippe en bit til bærestykket, og en bit til selve kjolen, og sy disse samen til kjolen. Det holdt akkurat.....Jeg ville ha en lomme, og fikk veldig god hjelp i tutorialen til Houseofhopen Her. Det var faktisk ganske enkelt å sy en lomme etter denne tutorialen.

Jeg valgte å ha et blondebånd i sømmen mellom bærestykket og selve kjolen, for å gjøre litt mer ut av kjolen. Nederst på kjolen applikerte jeg en snegle. For å få det beste resultatet ved slik applikering bruker jeg strykevlieselin, som det er lim på begge sider av papiret. Dette tegner jeg mønsteret til applikasjonen på (husk å tegn motsatt vei av det det ferdige resultatet skal være). Etterpå stryker jeg vlieselinen på det stoffet jeg har valgt til applikasjon, før jeg river av beskyttelsespapiret på vlieselinpapiret, og stryker det fast på kjolen. Jeg brukte sikk-sakk sting som jeg satte på den minste avstanden 8(som er 0,5 på min maskin), og sydde fast applikasjonen.

Til slutt la jeg opp kjolen med tvillingnål. Det fungerer fint, men jeg ser at jeg gjerne skulle ha hatt en overlock maskin. Det er nok det høyest ønske for tiden på syfronten.


1 kommentar:

  1. En god start dette da!!!! En utfordring å sy når en mangler mønster men en lærer jo aller mest med å prøve og feile litt! Ang symaskin så er det cover maskiner som legger opp de fine kantene, slik som med tvillingnålen. Overlock maskinene er de som syr sammen sømmene inni plaggene. Det finnes og kombimaskiner som har begge disse funksjonene, men de koster litt da, og er litt tungvindte siden en må "bygge" de om for å endre sømmer. Ta deg en tur og ta en titt på min du!

    SvarSlett