fredag 25. november 2011

Det satt to katter på ett bord.........

Da er enda en julegave i boks. Har strikket votter til en (kan ikke avsløre til hvem nå sånn like før jul) som jeg vet er glad i katter.

Forran på votten har jeg strikket to katter som står rygg mot rygg. På innsiden er det potetrykk helt framme ved fingrene og på tommeltotten er det en "ribbet sild", dvs. bare beina til en fisk. Vottene har ellers pyntekant i siden, og øverst en pyntebord med blomster.

Jeg har ikke hatt annet mønster til grunn, enn at jeg så ett par votter med tilsvarende mønster på et bilde en gang. Husker hverken hvem som hadde strikket de eller hvor jeg så de (beklager). Ut fra bilder jeg har sett har jeg først tatt utgangspunkt i et selbumønster jeg har på votter, og så har jeg regnet og tegnet mønster på ett ark, slik at jeg skulle få alle masker til å gå opp.

Jeg har strikket på pinner nr. 3 med Sisu-garn. Et godt og mykt ullgarn, som ikke skal klø så veldig mye. Jeg la opp 48 msk, og strikket den øverste borden (blomsterbord) med disse maskene. Deretter økte jeg ut for å få maskeantallet til å strikke kattene på forsiden, pyntebord i sidene, og sjakkmønster på baksiden. For hver 4 runde økte jeg ut masker til tommeltotten, totalt 5 ganger. Tommelen er strikket ovet 24 mask.

Vottens lengde er 25 cm.

1 kommentar: