onsdag 26. desember 2012

Mariusvotter og Mariuslue



 
 
 
Mariuslue
For "lenge siden" holdt jeg på å strikke Mariuskjole til lissmors dukke. Barnas storesøster Cathrine var da innom, og sa at hun kunne også ønske seg noe med Mariusmønster, gjerne votter og/eller lue. Det eneste kravet var at det ikke klødde.

Mønster til lue var greit å finne.Sandnesgarn hadde et fint hefte for dette. Jeg valgte å strikke luen i Drops sitt Merino Extra fine garn. Det er kjempe mykt, og klør ikke i det hele tatt. (Som et lite note to self, så strikket jeg luen over 108 masker). Det gikk utrolig lett å strikke luen, og størrelsen passet perfekt for en damehode ( i alle fall mitt hode).

Garn: Drops Merino extra fine

Pinner: 3,5 og 4

Størrelse: Dame

Garnengde: Blå 60 gr  
                    Hvit 15 gr
                    Rød 13 gr


Mariusvotter
Mønster til votter med Mariusmønster var det litt mer vrient å finne. Jeg trålet nettet, men fant ikke noe godt mønster. Enden på visa ble å tegne litt selv. Selve Marius mønsteret var greit, for der brukte jeg bare diagrammet som jeg hadde til luen. Siden mønsterrapporten ikke gikk opp ved å strikke mønsteret hele votten rundt, bestemte jeg meg for å ha et annet mønster inne i håndflaten på votten. Da ble det litt enkeler.

Vottene er strikket i Sisu superwashgarn. Ikke like mykt garn som Drops Merion extra fine, men garnet egner seg bedre til votter synes jeg.

Garn: Sandnes Sisu superwash

Pinner: 3 g 3,5

Størrelse: Dame

Garnmengde: Blå 65 gr
                       Hvit 17 gr
                       Rød 23 gr

1 kommentar:

  1. kjempefine
    har du mønster som du kunne sende meg eg strikker en del selv

    SvarSlett