søndag 5. februar 2012

Små kokker trenger forkler





I helga har jeg sydd t forkler. Jeg har tatt utgangspunkt i et barneforkle som ungene her i huset har, og så har jeg forstørret dette litt. Jeg klistret forkleet vi har fra før fast til gulvet med tape, så la jeg matpapir over, og satte også dette fast med tape til gulvet, før jeg tegnet rundt. Ganske enkelt  i grunn.

Jeg har foldet inn alle kantene på forkleet i to bretter, slik at sårkanten på stoffet blir skjult av sømmen. Jeg laget bånd for å knyte med i livet og til å ha rundt halsen, av samme stoffet som forkleene ble sydd i. Jeg vrangsydde disse båndene, vrengte dem, og sydde dem på. Klippemålene for de tre båndene var 7cm bred og 45(halsen)/53(magen) lange. Båndet rundt halsen er 41 cm. langt etter at det er sydd fast. Båndene for å ha rundt livet er ca. 50 cm. hver. På baksiden av forkleet, der hvor halsbåndet er sydd fast, har jeg sydd en stoff bit over, for å skjule endene av båndet. Det ble veldig fint, for da vises ingen sårkanter. Jeg har brettet inn alle kantene på biten jeg sydde over, slik at det ser like bra ut på framsiden, som på baksiden.

Jeg har applikert på begge forkleene. Det beige forkleet tok jeg utgangspunkt i en av dinosaurene som er avbildet på selve stoffet, og laget en stor dinosaur som lignet på enn av trykkene på stoffet (den ble ikke helt lik, men jeg er ingen stor tegner, dessverre....). Jeg ble likevel sånn høvelig fornøyd.

På det røde forkleet har jeg klippet ut en hund, som er likedan som en av hundene som er på selve stoffet. Hunden jeg har klippet ut kommer fra et stoffpanel med ulike hundefigurer, som matcher det røde stoffet. Jeg har også applikert på en G, som er bokstaven til den nye eieren.

Alle stoffene jeg har brukt har jeg kjøpt hos Lappelåven, og de er 100 % bomullsstoffer.

Forkleenes ferdige mål er 63 cm lange og 50 cm brede.

Gutten her i huset var ganske fornøyd med å stille opp som modell for de nye forkleene. Lillemor har allerede bestilt et forkle med hunder på, så det blir vel flere forkleer om en stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar